Wola Nieszkowska-Zonia - cmentarz nr 340

Moderator: szkieletek

Awatar użytkownika
piters
Posty: 9
Rejestracja: 2015-02-09, 19:46
Lokalizacja: Pcim, PL

Postautor: piters » 2015-03-01, 14:01

Cały myk w tym, że Broch i Hauptmann tak namieszali, że nie należy ich przytaczać jako poważne źródło :mrgreen:

Cmentarz nr 340
- lokalizacja na wzg. 398 - tak
- nazwa Wola Nieszkowska - tak, to najbliższa nazwa na mapie, poza tym jest to teren WN

Cmentarz nr 341
- lokalizacja wzg. 419 - nie, bo 419 to wzgórze leży w zach. części przysiółka Zonia i tam żadnego cmentarza nie ma; Wichraż zaś ma kotę 388, tyle że nie na szczycie, a przy skrzyżowaniu; tak naprawdę to wzgórze jest wyższe od wzgórza "Zonia" o 10 m.
- nazwa Zonia jak wiemy nie pasuje, przysiółek znajduje się gdzie indziej (również na mapie!), niż pokazano na szkicu - natomiast droga do Zoni opisana na szkicu jak najbardziej się zgadza.

Nazewnictwo wg Brocha i Hauptmanna stosują np. K. Garduła i L. Ogórek w opracowaniu z 1988.
Przewodniki R. Frodymy wyszły chwilowo z zasięgu mojego wzroku, ale z tego co pamiętam jest tam 340 "Wola Nieszkowska - Zonia" i 341 "Wola Nieszkowska - Wichras" (niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę).
O. Duda z kolei nazywa te cmentarze 340 "Wola Nieszkowska - Zonia" i 341 "Królówka".

Z tego, co widzę, najwyraźniej B. i H. poknocili w opisie położenia cmentarza 341. Oba obiekty leżą chyba w granicach katastralnych Woli Nieszkowskiej (ale sam przysiółek Zonia na wzg. 419 już nie). Stąd rację miałby R. Frodyma.
Ostatecznym dowodem jednak będzie sprawdzenie numerów cmentarzy na ich planach, o ile takowe się zachowały.
Swoją drogą, Szkieletek przy opisie cmentarza 340 zamieściła dane o poległych dla #341. Na #340 pochowano 228 Austriaków i 270 Rosjan.

Tak poza tym, są to piękne tereny - nie tylko historycznie, ale i krajobrazowo.
Nawet czołg z mojego avatara stał kawałeczek na południe.

Awatar użytkownika
Darula
Mistrz
Posty: 9015
Rejestracja: 2008-12-21, 17:38
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: Darula » 2015-03-01, 18:04

piters pisze:Cały myk w tym, że Broch i Hauptmann tak namieszali, że nie należy ich przytaczać jako poważne źródło :mrgreen:


Gratuluje dobrego samopoczucia. Szkoda że w/w nie znali Frodymy bo pewnie coś by z niego zerżnęli :-)

Mapa się zachowała i jest fragment w moim poście powyżej.
Człowiek zniesie wszystko prócz jajka.
.............................................................
www.rawelin.org
www.facebook.com/dariusz.krzysztalowski/

Awatar użytkownika
piters
Posty: 9
Rejestracja: 2015-02-09, 19:46
Lokalizacja: Pcim, PL

Postautor: piters » 2015-03-01, 21:39

Phi...
Broch/Hauptmann to jest co prawda publikacja źródłowa (bo pierwsza), ale nie wyrocznia.
Wiesz dlaczego nikt nie wiedział gdzie szukać grobów w Jordanowie (370)? Bo panowie podali w stosownym miejscu opis dojścia na grób wojenny w Myślenicach (372), a kościół i cmentarz w Jordanowie zaznaczyli na szkicu na szkicu nie z tej strony miasta, co trzeba :lol:

Z mapy zaś wynika jedynie tyle, że cmentarz "południowy" - pod względem szerokości geograficznej - nazwano "Zonia", a "północny" "Wola Nieszkowska". Ktoś kiedyś zrobił jak umiał i posłużył się do tego mapami w średniej skali. Prawda jest taka, że obok przysiółka Zonia jest cmentarz #340, zaś cmentarza #341 na pewno nie należy szukać na wzgórzu 419.
Tak więc - co najwyżej - Autorka wątku nazywa cmentarz niezgodnie z zapisami w publikacjach z epoki (B/H i mapa). Nie powoduje to jednak, że przewędrował nam numer cmentarza.

Awatar użytkownika
szkieletek
Starszy redaktor
Posty: 1030
Rejestracja: 2014-10-15, 23:18
Lokalizacja: Eternia

Postautor: szkieletek » 2015-03-03, 21:34

To jak w końcu powinno być, bom pogłupiała.
Miło Cię widzieć, piters. :-D
"Wszystko, co dzisiaj było dla nas pamiątką, jutro może być zasypane pyłem zapomnienia. Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać."

Awatar użytkownika
piters
Posty: 9
Rejestracja: 2015-02-09, 19:46
Lokalizacja: Pcim, PL

Postautor: piters » 2015-03-04, 02:08

Obfotografowany przez ciebie cmentarz znajduje się w pobliżu wzgórza "398" [m n.p.m. wg ówczesnej mapy] i ma numer 340. Znajduje się na terenie Woli Nieszkowskiej i jest zwyczajowo nazywany cmentarzem na Zoni od nazwy pobliskiego przysiółka.

"Austryjoki" wzięły kiedyś słabą mapę i po najbliżej sąsiadującej nazwie "Zonią" ochrzcili cmentarz nr 341, który znajduje w lesie na stoku wzgórza zwanego Wichraż, także na gruntach Woli Nieszkowskiej. Użycie takiej mapy (skala 1:200000) było co prawda uzasadnione dla przedstawienia całej Galicji Zachodniej, niemniej wskutek mniejszej precyzji tej mapy wyszedł knot nazewniczy. Z punktu widzenia topografii i logiki, nazwa "Zonia" dla tego cmentarza jest nazwą błędną - po prostu Zonia to inne wzgórze.

Reasumując - napisałaś dobrze, przy czym użyłaś współczesnej nazwy tego cmentarza.

Awatar użytkownika
szkieletek
Starszy redaktor
Posty: 1030
Rejestracja: 2014-10-15, 23:18
Lokalizacja: Eternia

Postautor: szkieletek » 2015-03-05, 20:42

Łosz matko i córko! Pomieszanie z poplątaniem, idzie się pogubić. :shock:
Dziękuję za wyjaśnienia.
"Wszystko, co dzisiaj było dla nas pamiątką, jutro może być zasypane pyłem zapomnienia. Obowiązkiem żyjących jest zebrać te ułomki i okruchy najdroższych pamiątek przeszłości i w pamięci przyszłych pokoleń zapisać."

Awatar użytkownika
Darula
Mistrz
Posty: 9015
Rejestracja: 2008-12-21, 17:38
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Postautor: Darula » 2015-03-05, 21:49

piters pisze:użyłaś współczesnej nazwy tego cmentarza.



Nie ma czegoś takiego jak współczesna nazwa... cmentarz ma nazwe historyczną bez wzgledu na to czy ktoś miał taka, czy inna mapę i sie pomylił.
Człowiek zniesie wszystko prócz jajka.

.............................................................

www.rawelin.org

www.facebook.com/dariusz.krzysztalowski/

kusmanek
Posty: 4
Rejestracja: 2014-11-21, 18:59
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: kusmanek » 2015-04-09, 17:29

Żeby jeszcze bardziej sprawę zagmatwać dwa archiwalne zdjęcia.
Jedno opisane Zonia, drugie Wichracz. Oba przedstawiają chyba dwa różne obiekty:
http://www.bildarchivaustria.at/Pages/I ... D=15591839
http://www.bildarchivaustria.at/Pages/I ... D=15591832


Wróć do „Cmentarze, mogiły, pomniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość