Strona 2 z 5

: 2009-11-12, 23:05
autor: MHK
Ano tak :-> sprawdziłem i okazało się, że Reymonta została wytyczona tuż przed I wojną, po splantowaniu obwałowań zachodnich.

: 2009-11-12, 23:10
autor: Darula
Czy wyburzenia nie miały miejsca w czasie wytyczenia trasy kolejki?

: 2009-11-12, 23:29
autor: MHK
Ha, ślepota moja ! Ten podwójny skan datowany na 1864 rok przy pierwszym oglądzie na gorąco wziąłem za rzut Bastionu I a to wszak Bastion I 1/2 sprzed budowy kolei w 1887 :!: Szok normalnie - wyburzyli tak okazałą kaponierę szyjową ! Ja to muszę zrobić w modelu, ha :mrgreen: 2 fazy postaram się zrobić, tylkooo się odrobię z ciastem bo mi żonka kazała ucierać :roll:

: 2009-11-13, 08:47
autor: Darula
Ucieraj, ucierai........... wszystkiego naj w dniu urodzin :-P :idea:

: 2009-11-13, 16:45
autor: MHK
Dzięki 8-) Co do bastionu to modernizacja prawdopodobnie z roku 1887 objęła też przedłużenie poterny i zasypanie dziedzińca pomiędzy schronem a kaponiero-basteją. Kleszczowo załamane mury oporowe zniknęły pod nasypem ziemnym. Ciągle zastanawiam się nad formą kaponiery - na planie fundamentów z 1864 roku wygląda, że była planowana jako skazamatowana. W takim razie czy zmieniono plany realizacji czy też później przekształcono ją /po roku 1887/ w specyficzną kaponiero-basteje ? Tylko jeśli tak, to po co sięgano po tak anachroniczne narażone na szybkie zniszczenie dzieło czołowe ?

: 2010-01-03, 14:47
autor: MHK
Odświeżam temat. Czołowa kaponiera bastionu nabiera kształtu. Jako punkt odniesienia przy murze skarpowym umieściłem słupek wysokości człowieka.

: 2010-01-03, 17:03
autor: Łukasz
a czemu miały służyć murki wewnątrz tej kaponiery?

: 2010-01-03, 17:07
autor: Shiman
Tam chyba jeszcze przejscia do poszczegolnych czesci będą?

: 2010-01-03, 18:19
autor: MHK
To niejasna sprawa. Tak jak wyżej pisałem, prawdopodobnie planowano wykonanie skazamatowanej kaponiery czołowej / oraz dwóch barkowych / a potem zmieniono koncepcje dzieła. Zaczęto murować sciany wewnętrzne lecz czy wykonano w nich otwory komunikacyjne nie wiem. Wnetrza zasypano ziemią i w ten sposób powstała mocno archaiczna jak na owe czasy basteja czołowa.

: 2010-01-03, 23:18
autor: MHK
Czoło bastionu wg. stanu z 1887 roku. Na kaponierze osobliwy nadszaniec, macie jakieś skojarzenia co by tam mogło być ustawione :?: Chodnik-poterna prowdopodobnie betonowa, została przedłużona w trakcie modernizacji.

: 2010-01-04, 09:12
autor: lipton
MHK pisze:osobliwy nadszaniec
Nieee, to wielka ławka da VIP-ów z Wisełki :mrgreen:

Model bardzo ładny. Zauważyłem, że ten betonowy przedłużany chodnik - potajnik zmienia kolor: zielonkawy, potem brązowy, teraz szary

: 2010-01-04, 09:32
autor: Darula
Ten nadszaniec osobiście zbudowałbym odwrotnie - wał z przodu :roll:

: 2010-01-04, 10:28
autor: lipton
Nie Darula - jest dobrze. Chciałbyś siedzieć na meczu tyłem do boiska? :-)

Ale, ale - słuszne spostrzeżenie :idea:

: 2010-01-04, 15:06
autor: MHK
Liptonie, to i tak kolory robocze :mrgreen: zdecydowałem się na szary ponieważ korytaż został odlany w betonie, stąd też nie jest tak solidnie obsypany ziemią jak pozostałe elementy dzieła. Też miałem skojarznia z kanapą ;-) . Ja też Darek, bym tak nadszańca nie wyprofilował, ale co zrobić jak tak czarno na białym na Twoich planach stoi ! Nawet nie ma jak na tą platformę wejść, żadnej rampy. Artyleria żadna tam nie dotrze - za wąsko. Jedyne co wymyśliłem to przeznaczenie osobliwej "kanapy" jako ukrycia i punktu obserwacyjnego w czasie mobilizacji nakrywanej solidnym deckungiem drewniano-ziemnym. Takie skojarzenie nasunął mi przekrój przez kaponierę czołową sąsiedniego Bastionu I - tam wykonano wąskie zadaszenia chodników przy krenelażu. Zarzucono wykonanie murowanych kazamat, więc może w ten sposób starano się zapewnić "wojenne" ukrycie dla obsady kaponiery.

: 2010-03-02, 22:45
autor: MHK
Praca nad Bastionem I 1/2 ruszyła krok dalej: